
ISTORIE ŞI ARHEOLOGIE

Akademos 1/2016| 123

PRESA PERIODICĂ DIN RSSM ÎN CONTEXTUL 
POLITICII PRIVIND MASS-MEDIA ÎN PERIOADA 

LUI N. HRUȘCIOV

Doctor în istorie Mariana BAGRIN
Institutul de Istorie al AȘM

THE MOLDAVIAN SSR PERIODICAL PRESS IN THE CONTEXT OF MEDIA POLICIES DURING THE 
KHRUSHCHEV ERA
Summary. The article analyzes the measures with respect to the periodical press taken by the Party and Soviet or-

gans (on the example of the press in Moldavian SSR) in the context of a broader process of reform of Soviet society initi-
ated by Nikita Khrushchev, and notes that the press enjoyed the least of a relative liberalization of the social, economic 
and political life in the USSR since as an instrument of official propaganda it was meant to contribute above all to raise 
Soviet citizens’ support for Soviet Union’ domestic and international policies.

The article also argues that the measures regarding the press, being implemented without taking into account the 
possible side effects, had an adverse effect to the expected one: the increase of propaganda and organizational capaci-
ties, as well as economic efficiency of the press

Keywords: Moldavian SSR, print media, reforms,  Khrushchev era.

Rezumat. Articolul analizează măsurile întreprinse de autoritățile de partid și sovietice (pe exemplul presei din 
RSSM) în domeniul presei periodice în contextul unui proces mai larg de reformare a societăţii sovietice inițiat de către 
Nikita Hrușciov și constată că presa s-a bucurat cel mai puțin de liberalizarea relativă a vieții social-economice și politice 
din URSS, întrucât în calitate de instrument al propagandei oficiale, aceasta era chemată să contribuie mai presus de toa-
te  la ridicarea conştiinţei politice a populaţiei sovietice în sensul sprijinirii necondiționate a politicii partidului și statului 
sovietic atât în problemele interne, cât şi internaţionale. 

De asemenea, articolul evidențiază că măsurile în domeniul presei, fiind implementate fără o analiză serioasă asupra 
unor posibile efecte secundare, au avut un efect contrar rezultatelor scontate de consolidare a capacităţilor propagan-
distice şi organizatorice, precum și eficientizare economică a activității presei, fapt ce va determina ulterior renunțarea 
la o parte dintre ele.

Cuvinte-cheie: RSS Moldovenească, presa periodică, reforme, perioada hrușciovistă.

La un deceniu de la încheierea celui de-al Doilea 
Război Mondial, în condiţiile existenţei unor gra-
ve probleme interne de natură social-economică, a 
unui regim dictatorial ce presupunea absenţa oricăror 
drepturi şi libertăţi democratice şi pericolului real de 
a face faţă unei noi conflagraţii mondiale, în URSS se 
resimțea acut necesitatea unor politici și schimbări. 

Deși anumite corective în domeniul politicii in-
terne şi externe staliniste au fost inițiate încă după 
moartea lui Stalin, anume la Congresul XX al PCUS a 
fost pus începutul unor transformări importante ce au 
permis iniţierea unui proces mai larg de reformare a 
societăţii sovietice: stabilirea unui nou curs economic, 
inițierea procesului de restructurare a conștiinței po-
litice și proclamarea trecerii de la războiul rece la po-
litica coexistenței pașnice. Cel mai semnificativ eveni-
ment l-a constituit totuși denunțarea de către Nikita 
Hrușciov, în raportul intitulat eufemistic Cu privire 
la cultul personalităţii şi consecinţele sale, a crimelor 
săvârşite de Stalin, urmat de eforturile ulterioare de 
depășire a efectelor nefaste ale politicii acestuia. 

Congresul a determinat anumite schimbări și în 
organizarea şi funcţionarea presei sovietice. Trans-
formările au fost realizate în condiţiile în care spre 
mijlocul anilor 1950 forța de impact a mijloacelor 
de informare în masă asupra populației începuse să 
slăbească. Acest lucru se explica nu doar prin natura 
dogmatică a publicațiilor, ci și prin faptul că institu-
ţiile media de la acea vreme erau dominate de o serie 
de șabloane și stereotipuri [1].

Spre deosebire de alte domenii, presa a bene-
ficiat totuși cel mai puțin de liberalizarea relativă a 
vieții social-economice și politice din URSS, întru-
cât, în calitate de instrument al propagandei politico- 
ideologice oficiale, era chemată, mai presus de toate, 
să contribuie la ridicarea conştiinţei politice a popu-
laţiei sovietice în sensul sprijinirii necondiționate a 
politicii partidului și statului sovietic atât în proble-
mele interne, cât şi externe. În consecință, măsurile în 
domeniul mass-media nu au fost îndreptate, desigur, 
spre slăbirea reală a controlului ideologic. Ele au vizat 
mai cu seamă consolidarea capacităţilor propagandis-



ISTORIE ŞI ARHEOLOGIE

124 |Akademos 1/2016

tice, organizatorice şi eficientizarea economică, în spe-
cial a presei periodice. 

Cele mai importante schimbări în activitatea pre-
sei periodice au fost legate de reîntoarcerea parţială 
la strategiile utilizate în anii 1930, care se bazaseră pe 
participarea largă a populaţiei în activitatea mijloace-
lor de informare în masă, implementarea unor mă-
suri drastice de reducere a subvenţiilor de stat pen-
tru susţinerea economico-financiară şi eficientizarea 
activităţii acesteia, specializarea crescândă a publica-
ţiilor periodice pe domenii, diversificarea tematicii 
abordate etc.  

Mişcarea rabselkor [2] (mișcarea corespondenților 
muncitori și țărani) s-a dorit a reprezenta unul dintre 
cei mai importanţi indici ai existenţei jurnalismului 
popular-participativ în Uniunea Sovietică, menit să 
ateste legătura strânsă dintre guvernanţi şi mase. Con-
cepută iniţial drept un program educaţional de masă, 
mișcarea rabselkor s-a transformat de-a lungul anilor 
1930 într-un campion al politicilor de stat, pentru ca 
în a doua jumătate a anilor 1950 să se întreprindă ten-
tative de reanimare a ideii unei antrenări autentice a 
populaţiei în activitatea presei. 

Astfel, către a doua jumătate a anilor 1950, sub egi-
da organizaţiilor de partid republicane, regionale sau 
raionale din URSS se desfășoară numeroase congrese 
şi întâlniri ale corespondenților muncitori și țărani, 
au loc şedinţe pan-unionale ale activului de creaţie al 
ziarelor centrale, devin frecvente raidurile și posturile 
corespondenților muncitori și țărani la întreprinderi 
şi organizaţii economice. De asemenea, sunt deschise 
şcoli şi seminare, organizate conferinţe şi mese rotun-
de pentru corespondenții muncitori și țărani pe lângă 
redacţiile ziarelor [3]. 

Cu toate acestea, inițial, multe dintre organizaţiile 
de partid şi redacţiile ziarelor preferau să nu îi implice 
prea mult în activitatea lor pe corespondenții munci-
tori și țărani, ba uneori chiar îi persecutau.

În consecinţă, la 30 august 1958, este adoptată ho-
tărârea CC al PCUS „Cu privire la îmbunătăţirea con-
ducerii mişcării de masă a corespondenţilor muncitori 
şi ţărani ai presei sovietice”. Se  dădeau, sub formă de 
„ordin” oficial, indicaţii clare tuturor organizaţiilor 
de partid din URSS să înfiinţeze cursuri de instruire 
pentru corespondenţii din rândul muncitorilor şi ţă-
ranilor, să le ofere celor mai buni dintre ei un serviciu 
în cadrul ziarelor şi să organizeze întâlniri cu aceștia 
în cadrul fabricilor şi uzinelor, precum și colhozurilor 
pentru a le explica în ce consta munca rabselkor-ilor. 
Totodată, conducătorilor de partid locali li se cerea să 
încurajeze trimiterea de scrisori la redacţii, iar jurna-
liştilor – să caute contribuţii din partea celor care ve-
neau din afara presei [4]. 

Conform aceleiaşi hotărâri, revista Рабоче-
крестьянский корреспондент urma să aibă drept 
sarcină de bază popularizarea celor mai bune practici 
şi reflectarea multilaterală a problemelor stringente şi 
sarcinilor de viitor ale mişcării rabselkor, iar Uniunea 
Jurnaliştilor din URSS trebuia să disemineze experi-
enţa lucrului de masă al ziarelor şi revistelor şi să ajute 
la punerea în aplicare de către organizaţiile de partid 
a procesului de instruire a corespondenţilor muncitori 
şi ţărani [5]. Ca rezultat, doi ani mai târziu, în 1960, 
numărul membrilor mişcării rabselkor va depăși cinci 
milioane de oameni. 

În urma indicațiilor  venite de la Centru, în RSSM 
a avut loc între 27 şi 28 mai 1958 „primul congres al 
corespondenţilor muncitori şi ţărani din Republica 
Sovietică Socialistă Moldovenească”, la care au parti-
cipat aproximativ 500 de delegaţi. 

Secretarul CC al PC(b)M, Z. T. Serdiuc, și-a în-
ceput discursul de deschidere prin a le reaminti par-
ticipanţilor: „corespondenţii muncitori şi ţărani... au 
fost, sunt şi vor fi ajutori credincioşi ai Partidului Co-
munist, luptători neobosiţi pentru punerea în aplica-
re a ideilor leniniste nemuritoare şi politicii înţelepte 
a partidului şi guvernului sovietic” și că importanţa 
lor reieşea din „munca altruistă pe care o depuneau 
în cadrul întreprinderilor industriale, şantierelor de 
construcţii, colhozurilor şi sovhozurilor, şcolilor şi 
instituţiilor culturale”, dar depindea și de participarea 
activă pe paginile presei sovietice [6]. 

În continuare, după lăudarea eforturilor depuse 
de corespondenţii muncitori şi ţărani în lupta pentru 
îndeplinirea şi supraîndeplinirea planurilor agricole 
ale cincinalelor în scopul creşterii recoltei agricole și 
producţiei produselor animaliere, fapt ce contribuia 
la ajungerea din urmă şi depăşirea într-un timp cât 
mai scurt de către poporul sovietic a Statelor Unite ale 
Americii „în ceea ce priveşte producţia de carne, lapte, 
unt pe cap de locuitor” [7], secretarul CC al PC(b)M 
a ţinut să reamintească sarcinile concrete puse în faţa 
acestora de către partid: „prin exemplul personal de 
muncă şi cu ajutorul cuvântului tipărit să susţină tot 
ce este nou şi avansat, să popularizeze pe larg experi-
enţa valoroasă şi realizările inovatorilor în domeniul 
industriei şi agriculturii, să detalieze noile rezerve de 
creştere a producţiei, să desfăşoare în presă o critică 
îndrăzneaţă, bolşevică, principială şi la subiect a nea-
junsurilor în domeniile agricol şi cultural” [8].

În discursul său de la congres, redactorul ziarului 
raional din Brătuşani va da drept exemplu de succes 
în munca de cooptare a oamenilor muncii în calita-
te de corespondenţi propriul ziar [9], lăudându-se în 
faţa delegaţilor congresului cu o creştere considerabilă 



ISTORIE ŞI ARHEOLOGIE

Akademos 1/2016| 125

a numărului de scrisori la redacţie (în comparaţie cu 
anul 1956, numărul anual de scrisori se ridicase de la 
372 la 3008 deja către 1957, iar către luna mai a anului 
1958, redacţia primise deja 1396, dintre care publicase 
aproximativ 80 la sută) şi, respectiv, a corespondenţi-
lor de la sate (numărul acestora se ridicase la 219 per-
soane în anul 1958). 

Şi redactorul ziarului Moldova Socialistă, or-
gan de presă al Partidului Comunist din Moldova,  
P. Darienco, a menţionat în discursul său creşterea 
apeciabilă a numărului de scrisori parvenite la redac-
ţie, arătând că, dacă în 1953, s-au înregistrat 6 697 de 
scrisori, atunci, către anul 1957, numărul acestora se 
ridicase la peste 10 mii [10].

Un aspect asupra cărora s-a oprit o bună parte 
dintre oratori, în vederea confirmării existenţei unei 
„democraţii veritabile” în URSS, a fost rolul deosebit 
pe care îl aveau corespondenţii muncitori şi ţărani în 
depistarea şi criticarea dură a abuzurilor şi nedreptă-
ţilor comise la nivelul autorităţilor locale. Astfel, re-
dactorul ziarului Советская Молдавия, Golubiţchi, 
aducea drept exemple publicarea pe paginile ziarului 
a scrisorii „Cum s-au distribuit apartamentele la com-
binatul de mobilă” (în care corespondenţii-muncitori 
denunţaseră faptul că doar personalul administrativ 
primise apartamente în casa nou-construită a întrep- 
rinderii) şi eforturile depuse de redacţie, inclusiv prin 
publicarea articolului „În apărarea corespondentului 
sătesc”, în vederea eliberării corespondentului sătesc 
din Vertiujani, care pentru criticarea neajunsurilor 
din cadrul uniunii raionale a societăţilor de consum 
locale (raipotrebsoiuz), fusese condamnat la doi ani de 
închisoare [11]. 

În documentul final, sub forma unei adresări din 
partea Congresului către corespondenţii muncitori şi 
ţărani din republică se reamintea rolul corespondenţi-
lor în realizarea sarcinilor puse de partid în faţa oame-
nilor muncii din RSSM, accentuându-se că existau po-
sibilităţi nelimitate pentru desfăşurarea multilaterală a 
mişcării rabselkor (către această perioadă în republică 
existau peste 150 de ziare, cu un tiraj singular de peste 
600 de mii de exemplare)  [12]. 

După cum se arăta tot aici, corespondenţii mun-
citori şi ţărani erau chemați să se implice activ în 
elaborarea gazetelor de perete, să devină colabora-
tori permanenți ai ziarelor de tiraj (многотиражки 
– n.n.), raionale, orăşeneşti şi republicane, revistelor 
şi radioului (...) în vederea sprijinirii eficiente a orga-
nizaţiilor de partid „în lupta pentru progresul tehnic, 
depăşirea osificării, înapoierii şi diseminării noului, 
progresivului etc.” [13].

Către finele anilor 1950 – prima jumătate a anilor 
1960, se profilează tendința de a completa personalul 

ziarelor pe seama angajaţilor voluntari (mai ales în 
cadrul secţiilor propagandă şi agitaţie, dar şi secţiilor 
industrie, transport şi construcţii), a căror activitate nu 
era remunerată. 

Rezoluția CC al PCUS „Cu privire la dezvolta-
rea în continuare a voluntariatului în cadrul presei și 
radioului sovietice”, adoptată la 28 iunie 1960, venea 
în continuarea hotărârii din 1958 și trebuia să con-
tribuie esenţial la consolidarea mişcării rabselkor în 
URSS. După cum se arăta în documentul respectiv, 
antrenarea muncitorilor, țăranilor, reprezentanților 
intelectualității în activitatea ziarelor, revistelor, radi-
oului și televiziunii s-a dovedit a fi un mijloc impor-
tant de îmbunătățire a presei și televiziunii sovietice. 
„CC al PCUS a aprobat practica înființării secțiilor 
netitulare (нештатные отделы – n.n.) în cadrul 
redacțiilor ziarelor, revistelor, radioului și televiziu-
nii, a consiliilor corespondenților muncitori și țărani 
și de autori în cadrul secțiilor și redacțiilor, care ur-
mau să activeze strict pe bază de voluntariat [14]. 
Rezoluția recomanda cu insistență organelor de par-
tid din întreaga țară includerea în componența cole-
giilor de redacție ale ziarelor și revistelor, comitetelor 
și redacțiilor radioului și televiziunii, în calitate de 
membri independenți, „a muncitorilor şi colhoznici-
lor de frunte, reprezentanţilor intelectualităţii, orga-
nizaţiilor de partid, sovietice, sindicale şi comsomo-
liste” [15]. Acest lucru urma, în concepţia organelor 
de partid, să atragă cititorii în activităţile mass-media 
şi să asigure formarea unei legături strânse între jur-
naliştii profesionişti şi cititori/audienţă. 

Un accent important s-a pus în cadrul aceluiaşi 
document pe necesitatea organizării de către comi-
tetele centrale ale partidelor comuniste din republi-
cile unionale și conducerea Uniunii Jurnaliștilor din 
URSS, la nivel local, fără întrerupere de la locul de 
muncă, a seminarelor pentru șefii şi angajaţii volun-
tari ai secţiilor redacţiilor, membrii independenți ai 
colegiilor de redacţie şi consiliilor corespondenților 
muncitori și țărani ale ziarelor şi revistelor, radioului 
şi televiziunii [16]. 

Organele de partid și sovietice din republică au 
purces imediat la executarea indicaţiilor venite de la 
Centru. Pe parcursul anului 1960, către sectorul pre-
să al secţiei propagandă şi agitaţie a CC al PC(b)M 
fuseseră trimise numeroase rapoarte din oraşele şi 
raioanele republicii privind înfiinţarea secţiilor neti-
tulare în cadrul ziarelor locale. Cele mai multe dintre 
secţiile nou-înfiinţate erau în domeniul propagandei 
şi agitaţiei şi cel al industriei [17]. Numărul persona-
lului varia, de regulă, de la cinci la zece persoane şi 
era format din activişti de partid (directori de şcoli, 
profesori, instructori ai comitetelor raionale de par-



ISTORIE ŞI ARHEOLOGIE

126 |Akademos 1/2016

tid, pensionari-propagandişti, angajaţi ai comitetelor 
raionale de komsomol, cu studii medii sau superioare 
şi experienţă de activitate practică) [18].

Totuşi, în majoritatea cazurilor, din cauza lipsei 
remunerării materiale, dar și a carenţelor în  pregă-
tirea membrilor voluntari, secţiile respective nu erau 
de un real ajutor, redacţiile ziarelor, mai ales locale, 
fiind nevoite să le „împingă din urmă” şi să sugereze 
tematicile ce trebuiau abordate.

Având în vedere faptul că majoritatea periodicelor 
din URSS lucrau în pierdere, statul fiind nevoit să ofe-
re un sprijin financiar important pentru a le asigura 
activitatea, după venirea lui Hruşciov s-au iniţiat mă-
suri de redresare a situaţiei. Printre acestea se numă-
rau desfiinţarea publicaţiilor cu impact mic sau chel-
tuieli prea mari, înfiinţarea unor publicaţii mixte (de 
ex. ziare orăşeneşti-raionale) sau a unor instituţii me-
dia care reprezentau mai multe unităţi administrativ- 
teritoriale (ziare interraionale), promovarea abo-
nării individuale în locul celei pe departamente 
(ведомственная подписка –  n.n.) etc. 

În RSSM cele mai multe probleme, începând cu 
calitatea şi terminând cu cheltuielile financiare, exis-
tau în cazul ziarelor de tiraj şi celor raionale. În urma 
indicaţiilor venite de la secretariatul CC al PCUS, la 
20 noiembrie 1958, autorităţile locale au trebuit să 
întreprindă o serie de măsuri în vederea eficientiză-
rii activităţii și reducerii cheltuielilor de întreţinere a 
publicaţiilor periodice din republică. 

Într-o notă de răspuns, din 23 ianuarie 1959, 
Biroul CC al PC(b)M aducea la cunoștință că pe 
moment subvenţia de stat alocată pentru editarea 
ziarelor şi revistelor din RSSM sub egida Partizdat-
ului CC al PC(b)M constituia 4 mil. ruble anual, iar 
măsurile preconizate în vederea reducerii pierderi-
lor suportate de publicaţiile periodice şi renunţării 
la subvenţia de stat pentru presă erau următoarele 
[19]:

▪▪ desfiinţarea ziarului republican Colhoznicul Mol-
dovei şi compensarea acestui lucru printr-o reflectare 
mai largă a problemelor agriculturii în „limba moldo-
venească” în ziarul Moldova socialistă. Tirajul de 50 de 
mii de exemplare al publicaţiei Colhoznicul Moldovei 
urma să fie transmis Moldovei socialiste; în urma des-
fiinţării ziarului respectiv, alocaţia anuală din buget 
urma să scadă cu 300 de mii de ruble, iar transmiterea 
tirajului său ziarului Moldova socialistă urma să aducă 
editurii un venit de până la 1 mil. 990 de mii de ruble.

▪▪ ziarele de tineret Tinerimea Moldovei şi 
Молодежь Молдавии urmau să apară pe viitor într-
o singură ediţie, cu text similar în limbile română şi 
rusă; micşorarea personalului celor două redacţii, a 
onorariului şi altor cheltuieli trebuiau să permită scă-

derea alocaţiei de la buget pentru ziarele de tineret cu 
580 de mii de ruble;

▪▪ reorganizarea ziarului Вечерний Кишинев prin 
micşorarea dublă a formatului, reducerea periodici-
tăţii (de la șase la cinci ori pe săptămână), reducerea 
personalului şi onorariului etc. trebuia să determine 
scăderea cheltuielilor cu 730 de mii de ruble anual;

▪▪ desfiinţarea revistelor Блокнот агитатора şi 
Коммунист Молдавии (în cazul celei din urmă, se 
preconiza păstrarea doar a ediţiei de limba română), 
urma să permită micşorarea alocaţiei guvernamentale 
cu 256 de mii de ruble; 

▪▪ reducerea sumei onorariului, la 300 de ruble 
pentru un număr, în cazul ziarelor republicane, şi la  
2 000 de ruble, în cazul revistelor (pentru revista Nis-
tru onorariul urma să scadă cu 20 000 ruble);

▪▪ dublarea, în paralel, a preţului de abonare la re-
vista Nistru de la 2,5 ruble la 5 ruble pentru un nu-
măr, iar în cazul revistelor Femeia Moldovei şi Scânteia 
leninistă – de la 1 rublă la 2 ruble pentru un număr, 
urma să contribuie la reducerea subvenţiei de stat cu  
un milion 352 de mii de ruble.

În consecinţă, după cum se arăta în document, 
subvenţia de stat pentru publicaţiile Partizdat-ului CC 
al PC(b)M avea să fie redusă cu cinci milioane 153 de 
mii de ruble, editura urmând, în loc să primească sub-
venţie de stat, să aducă în bugetul de stat (sau de par-
tid) un venit mai mare de un milion de ruble.

În ceea ce priveşte ziarele raionale şi orăşeneşti, 
în document se arăta că subvenţia de stat pentru cele 
40 de ziare raionale din RSSM constituise, în anul 
1958, 9 030 mii ruble, iar pentru cele orăşeneşti – 567 
de mii de ruble, ajungându-se la un total de 9 647 de 
mii de ruble. 

În vederea reducerii pierderilor înregistrate de 
acestea, se propunea ca ele să fie supuse unor măsuri 
de eficientizare a activității aplicate la nivelul ziarelor 
republicane (unificarea ziarelor orăşeneşti şi raionale; 
reducerea la maxim a personalului; micșorarea ono-
rariului existent etc.), fapt care trebuia să reducă sub-
venţia de stat pentru publicarea ziarelor orăşeneşti şi 
raionale cu aproximativ 2 mil. de ruble [20]: 

Astfel, în urma deciziilor luate de către organele 
de partid și de stat din republică în vederea eficienti-
zării şi lichidării pierderilor financiare legate de acti-
vitatea presei, către finele anului 1959, suma totală a 
economiilor obţinute trebuia să constituie 2 mil. 699 
de mii de ruble [21].

Din informaţiile trimise secţiei propagandă şi agi-
taţie a CC al PCUS în septembrie a aceluiaşi an, con-
statăm că spre începutul anului 1960 în republică se 
editau la nivel local trei ziare unificate (orăşeneşti şi 
raionale), care apăreau pe un format de ½ din cel al 



ISTORIE ŞI ARHEOLOGIE

Akademos 1/2016| 127

ziarului Правда, de trei ori pe săptămână, aveau pa-
tru pagini şi un onorariu de 300 de ruble [22]. În ceea 
ce privește numărul, se arăta că ziarul Comunistul din 
Bălţi avea un tiraj comun de 6000 de exemplare, din-
tre care: 1100 apăreau în limba română, iar 4900 – în 
limba rusă; ziarul Biruinţa din Bender avea un tiraj 
comun de 5500 de exemplare, dintre care: 1485 apă-
reau în limba română, iar 4015 – în limba rusă; ziarul 
Днестровская правда din Tiraspol avea un tiraj co-
mun de 7000 de exemplare, dintre care: 800 apăreau 
în limba română, iar 6200 – în limba rusă. Personalul 
ziarelor unificate ajungea la 16 persoane.

Referitor la ziarele raionale, se arăta că numărul 
acestora se redusese la 32 şi că nu exista încă niciunul 
interraional. Ziarele raionale apăreau pe 4 pagini, de 
trei ori pe săptămână, pe un format de ½ din formatul 
Pravdei şi cu un onorariu de 200 de ruble pentru un 
număr. Optsprezece dintre ziarele raionale apăreau în 
limbile română şi rusă. Cel mai mare tiraj singular în 
cazul lor ajungea la 4500 de exemplare (ziarul Drumul 
socialist din raionul Râbniţa), iar personalul – la 9 per-
soane (cu excepţia celor care apăreau în două limbi, 
unde se adăuga funcţia de traducător).

Deși înființarea ziarelor unificate asigura econo-
misirea mijloacelor alocate de către stat, se iveau alte 
probleme care afectau calitatea conţinutului acesto-
ra. Relevantă în acest sens este scrisoarea redactoru-
lui ziarului Днестровская правда din Tiraspol către 
secretarul CC al PC(b)M, din martie 1960, în care se 
arătau condiţiile mult mai complicate în care trebuiau 
să activeze după unificarea ziarelor orăşenesc şi raio-
nal angajaţii redacţiei [23]: numai în oraş existau peste 
o sută de întreprinderi industriale, de construcţii şi 
transport, instituţii de învăţământ şi medicale, la acest 
lucru adăugându-se necesitatea de a vizita colhozuri-
le raionului, unele dintre care se aflau la distanţe mai 
mari de 40-50 km.

Cu toate că în presa centrală, încă din momen-
tul venirii la conducere a lui Hruşciov, s-a pus un 
accent important pe necesitatea creşterii numărului 
de abonaţi individuali la presa periodică şi a reduce-
rii numărului abonamentelor pentru departamentele 
instituțiilor de stat [24], în RSSM organizaţiile de par-
tid au trecut la măsuri reale în acest sens abia către 
finele anului 1962.

Motivele invocate în sprijinul acestei măsuri le 
constituiau, pe de o parte, scăderea considerabilă a 
accesului cetăţenilor la ziarele şi revistele care îi inte-
resau în legătură cu numărul mare de publicații peri-
odice comandate în baza abonamentelor departamen-
tale, iar, pe de altă parte, arătându-se, de fapt, cauza 
reală, cheltuielile enorme din contul statului pentru 

abonamentele destinate unor numeroase departamen-
te, instituţii publice, funcţionari de stat etc. [25]. Spre 
exemplu, în RSSM, în 1962, din bani publici fuseseră 
achitate peste 20 la sută din totalul de ziare şi reviste, 
ceea ce echivala cu suma de 834 de mii de ruble.

În vederea remedierii situaţiei, Biroul CC al  
PC(b)M preconiza mai multe măsuri, printre care 
[26]:

1. obligarea organelor Soiuzpecati de a desfăşura 
pe viitor difuzarea presei periodice în baza abonamen-
telor individuale; interzicerea abonării din contul sta-
tului la periodice şi la alte genuri de literatură pentru 
persoane individuale, indiferent de serviciu;

2. abonarea la periodice din contul alocărilor bu-
getare şi mijloacelor organizaţiilor publice urma să fie 
permisă doar în cazul:

a) cluburilor, bibliotecilor, cabinetelor de instruire 
politică, cinematografelor, caselor de lectură (избы-
читальни – n.n.), „ungheraşelor roşii”, vitrinelor, 
căminelor, întreprinderilor de deservire socială şi cul-
turală (cafenele, frizerii, ateliere) şi altor locuri de lec-
tură publică [27]; 

b) ministerelor, departamentelor şi organizaţiilor 
republicane, orăşeneşti şi raionale, redacţiilor ziarelor 
şi revistelor, întreprinderilor, instituţiilor ştiinţifice şi 
de învăţământ (însă doar la periodicele care corespun-
deau nemijlocit profilului organizaţiilor în cauză şi 
într-un număr strict limitat).

3. obligarea comisiilor de audit ale organelor de 
partid şi altor organizaţii sociale, Comisiei controlului 
de stat a Consiliului de Miniştri ai RSSM, organelor 
financiare, precum şi altor organe de control, să se ghi-
deze strict de hotărârea în cauză, iar cheltuielile publi-
ce nejustificate pentru abonarea la ziare şi reviste să fie 
puse pe contul persoanelor care au încălcat hotărârea 
dată.

   Pe lângă măsurile menţionate, în prima jumătate 
a anului 1962 s-a decis desfiinţarea ziarelor raionale, în 
locul lor procedându-se la înfiinţarea ziarelor interra-
ionale. Astfel, către 1 septembrie 1962, în RSSM exis-
tau următoarele ziare interraionale: Scânteia (Bălţi), 
Drapelul leninist (Bender), Leninistul (Brătuşeni), Ca-
lea spre comunism (Cahul), Drapelul leninist (Bender), 
Zorii (Călăraşi), Satul colhoznic (Căuşeni), Zorii Mol-
dovei (Comrat), Zorii comunismului (Cotovsc), Dra-
pelul victoriei (Criuleni), Drumul leninist (Lazo), Dra-
pelul comunismului (Leova), Farul nistrean (Râbniţa), 
Pravda (Ungheni), Drapelul roşu (Floreşti), Tribuna 
(Otaci) [28]. 

Activitatea acestora, menită, pe lângă eficientiza-
rea financiară a cheltuielilor, să contribuie la creşterea 
profesionalismului celor care le editau, nu se ridica 
totuşi nici pe departe la nivelul aşteptărilor organelor 



ISTORIE ŞI ARHEOLOGIE

128 |Akademos 1/2016

de partid. Astfel, într-o recenzie la adresa ziarului in-
terraional Zorii comunismului (ziarul, înfiinţat la 28 
aprilie 1962, reprezenta raioanele Cotovsc şi Cimişlia) 
[29], realizată de către instructorii secţiei propagandă 
și agitație a CC al PC(b)M, erau enumerate o serie de 
neajunsuri: materiale cu un conţinut ideologic slab şi 
plictisitor; lipsa reflectării pe paginile ziarului a unor 
probleme esenţiale din activitatea de producţie a col-
hozurilor şi sovhozurilor din raioanele respective; ar-
ticolele de autor inserate aparţineau, de regulă, unor 
funcţionari de rang înalt din raion şi se bazau, în mare 
parte, pe criticarea neajunsurilor subalternilor; cea 
mai gravă însă era lipsa de coerenţă în activitatea re-
dacţiei şi conducerea iresponsabilă a redactorului. Se 
reproşa faptul că esenţa restructurării şi creării noului 
tip de ziar nu a fost înţeleasă de către angajaţi, aceştia 
din urmă fiind incapabili să priceapă că de la ei se ce-
rea să se lucreze „pe nou” şi în „condiţii noi” [30].

În timp ce ziarele raionale au fost desfiinţate, nu-
mărul celor de tiraj nu era restricţionat cu rigurozitate, 
ci din contra – era încurajat. Totuși, organele de par-
tid erau de părerea că, deşi necesară, având în vedere 
capacitatea ridicată de impact a acestora, creşterea nu-
mărului categoriei respective de ziar nu trebuia să se 
facă cu orice preţ, neglijându-se condiţiile şi realităţile 
concrete. Dorinţa de a asigura neapărat orice colhoz cu 
un ziar propriu făcea ca deseori să nu fie luate în calcul 
capacităţile reale în ceea ce priveşte baza poligrafică, 
hârtia sau specialiştii de care era nevoie pentru a asigu-
ra funcţionarea corespunzătoare a acestuia [31]. 

Politica de desfiinţare a periodicelor nerentabile 
s-a răsfrânt asupra activităţii revistei Nistru. Astfel, 
în septembrie 1962, „în contextul măsurilor luate în 
vederea instituirii regimului de economie drastică şi 
lichidării cheltuielilor iraţionale pe toate sectoarele 
frontului cultural”, redactorul revistei (B. Istru) şi pre-
şedintele conducerii Uniunii Scriitorilor din Moldova 
(I. C. Ciobanu) au adresat secretarului CC al PC(b)M 
o notă în care se pronunţau pentru desfiinţarea edi-
ţiei de limbă rusă a revistei. Potrivit argumentelor 
aduse, editarea acesteia nu mai era justificată, întru-
cât „constituia o povară financiară într-un moment în 
care mijloacele statului trebuiau alocate spre treburi 
cu mult mai importante”. Printre motivele care deter-
minaseră decizia se indica faptul că organizaţia scrii-
torilor din republică nu asigura din punct de vedere 
cantitativ şi calitativ portofoliul de redacţie necesar 
apariţiei lunare a ediţiei de limbă rusă, dar şi pentru 
că, în ciuda eforturilor de difuzare, tirajul revistei abia 
dacă ajungea la 1 950 de exemplare, lucru explicabil 
în condiţiile concurenţei serioase pe care o creau alte 
publicaţii literar-artistice de limbă rusă din URSS 
(Знамя, Октябрь, Звезда, Нева). În urma lichidării 

revistei, trebuia să rezulte o economisire a resurselor 
statului în valoare de 36 950 ruble anual [32]. 

Totuşi, două luni mai târziu, în vederea remedi-
erii situaţiei după desfiinţarea ediţiei de limba rusă, 
conducerea Uniunii Scriitorilor şi biroul de partid al 
Uniunii Scriitorilor din RSSM se vor adresa Prezidi-
umului CC al PC(b)M în vederea „rezolvării poziti-
ve” a problemei înfiinţării pe lângă ziarul Советская 
Молдавия a unui săptămânal literar. Acesta urma să 
aducă la cunoştinţa cititorilor operele scriitorilor de 
limba rusă şi cele mai bune creaţii ale literaturii naţio-
nale, să descrie activitatea de creaţie a teatrelor, com-
pozitorilor, pictorilor, lucrătorilor din cinematografie 
și, în același timp, să constituie o publicaţie rentabilă, 
fără a necesita subvenţii de stat. 

Tot aici se cerea insistent revizuirea şi rezolvarea 
pozitivă a problemei reorganizării ziarului Cultura 
Moldovei în săptămânal și cumulării funcțiilor de or-
gan al Ministerelor Educaţiei şi Culturii şi a Uniunii 
Scriitorilor, fapt ce nu ar fi generat cheltuieli suplimen-
tare, dar ar fi avut în schimb o serie de avantaje. 

Dintr-un document trimis de către secretarul CC 
al PC(b)M către CC al PCUS la 19 septembrie 1962 
aflăm că pe lângă ziarele interraionale şi orăşeneşti 
existau 102 secţii netitulare, în cadrul cărora activau în 
jur de 600 de persoane, iar pe lângă ziarele republica-
ne Moldova socialistă şi Советская Молдавия activau 
250 de corespondenţi voluntari. La finalul documen-
tului se dădea numărul total al comuniştilor implicaţi 
pe bază de voluntariat în activităţile din cadrul apara-
telor de partid din RSSM, acesta ridicându-se la 4 384 
de persoane [34]. 

Politica de economie drastică a continuat şi de-a 
lungul anului 1963. Astfel, în aprilie 1963, din cauza 
nerentabilității (ziarul nu recupera decât 50% din in-
vestiţiile necesare asigurării funcţionării sale), şi-a în-
cetat existenţa şi unul dintre ziarele orăşeneşti Победа –  
organul comitetului orăşenesc şi al consiliului de de-
putaţi din Bender [35]. 

Odată cu înlăturarea lui Hrușciov de la putere, o 
bună parte dintre măsurile inițiate în domeniul presei 
vor fi abandonate, revenindu-se la situația anterioară 
(spre exemplu, revenirea la ziarele raionale va avea loc 
deja din 1964 etc.) 

Din câte vedem, măsurile întreprinse de către au-
torităţile de partid şi sovietice din RSSM la finele anilor 
1950 – începutul anilor 1960 în domeniul presei peri-
odice (lucru valabil, de fapt, la nivelul întregii Uniuni 
Sovietice), fiind realizate fără o analiză logică asupra 
efectelor secundare posibile, au determinat în mare 
măsură opusul a ceea ce se urmărise inițial: consolida-
rea capacităţilor propagandistice şi organizatorice ale 
presei şi eficientizarea economică a activităţii sale. 



ISTORIE ŞI ARHEOLOGIE

Akademos 1/2016| 129

BIBLIOGRAFIE ȘI NOTE

1.	 Овсепян Р.П. История новейшей отечественной 
журналистики (учебное пособие). Под редакцией Я.Н. 
Засурского. М., Изд-во МГУ, 1999. Глава 6. Печать, 
телевидение и радио второй половины 50-х – середины 
80-х гг. http://evartist.narod.ru/text/58.htm#_top. Accesat: 
10.01.2016. 

2.	 Mișcarea rabselkor (rabselkor era denumirea comu-
nă a corespondenților muncitori și țărani) presupunea par-
ticiparea maselor largi de oameni ai muncii în rezolvarea 
problemelor din societate prin intermediul ieşirilor în presa, 
radioul și televiziunea sovietice, fiind considerată una dintre 
cele mai eficiente manifestări de activism politic şi muncă 
ale poporului sovietic.

3.	 Советская печать, сентябрь, 1958, с. 1-2. 
4.	 Советская печать в документах. Mосква. Гос. изд-

во полит. лит-ры. 1961, c. 200-203.
5.	 Советская печать, сентябрь, 1958, с. 1-2.
6.	 Arhiva Organizațiilor Social-Politice din Republica 

Moldova (în continuare: AOSPRM), fond 51, inventar 18, 
dosar 166, fila 1.

7.	 Ibidem, fila 2.
8.	 Ibidem, fila 3.
9.	 Ibidem, file 11-15.
10.	 Ibidem, fila 47.
11.	 Ibidem, file 139-140.
12.	 Ibidem, file 178-180.
13.	 Ibidem, fila 181.
14.	 Советская печать, июль1960, с. 1.
15.	 Ibidem.
16.	 Ibidem.

17.	  Spre exemplu, ziarul raional din Drochia „Знамя 
победы” informa în mai 1960 sectorul presă al CC al PC(b)M 
despre înfiinţarea a două secţii netitulare (în afara statelor 
de funcții): de propagandă şi agitaţie şi de industrie, trans-
port şi construcţii, iar ziarul Steagul roşu din Soroca infor-
ma despre înfiinţarea, pe lângă secţia propagandă şi agitaţie, 
a secţiilor cultură şi şcoli şi industrie.

18.	 AOSPRM, fond 51, inv. 20, dosar 214, file 19-25.
19.	 Idem, inv. 19, dosar 169, fila 6.
20.	 Ibidem, file 7-8.
21.	 Idem, inv. 20, dosar 92, file 2-7.
22.	 Ibidem, dosar 96, file 105-108.
23.	 Ibidem, inv. 20, dosar 214, fila 9.
24.	 Советская печать, октябрь, 1956, nr. 10, с. 4. 
25.	 AOSPRM, fond 51, inv. 22, dosar 17, file 9-10.
26.	 Ibidem.
27.	 În acest scop, Consiliul de Miniştri al RSS Moldove-

neşti, Ministerul Culturii al RSSM, Consiliul moldovenesc 
al uniunilor profesionale, secţia propagandă şi agitaţie a CC 
al PC(b)M aveau sarcina de a stabili, în termen de o lună, 
pentru fiecare grup de biblioteci, case de citit, cluburi şi alte 
locuri de lectură publică, lista periodicelor permisă acestora 
spre abonare, precum şi minimul de mijloace alocat în acest 
scop.

28.	 AOSPRM, fond 51, inv. 22, dosar 214, fila 74.
29.	 Ibidem, file 57-60.
30.	 Ibidem.
31.	 Советская печать, августt1957, с. 8.
32.	 AOSPRM, fond 51, inv. 22, dosar 214, file 112-114.
33.	 Idem, inv. 22, dosar 180, fila 74.
34.	 Idem, inv. 23, dosar 237, file 84.

Ion Bolocan. Mama, 1987, bronz, 26,5 cm × 8,5 cm × 6,5 cm


